Biała Podlaska

Co powiedział w Pratulinie ks. Jacek Guz? /POSŁUCHAJ/

22
sty 2025

„Żadna partia, żadna gmina, żadne miasto, żadna spółka, nie jest krową, którą można dla siebie doić i zatrzymać” – to jedno ze stwierdzeń, które usłyszeli wierni zgromadzeni w środę w Pratulinie oraz słuchacze transmisji radiowej. Dla jednych kazanie polityczne, dla innych przekaz jakich w Kościele za mało. Faktem jest, że homilia proboszcza parafii w Pratulinie – ks. Jacka Guza, wygłoszona podczas Mszy św. w ostatnim dniu Nowenny do Błogosławionych Męczenników Podlaskich, nagrodzona została brawami przez uczestników liturgii. Na liczne prośby Czytelników i Słuchaczy Katolickiego Radia Podlasie, publikujemy wersję dźwiękową wygłoszonego w środę, 22 stycznia kazania.

A co powiedział kapłan w kazaniu? Przede wszystkim nawiązywało ono do intencji dnia: "O łaskę zatroskania o dobro wspólne" oraz do hasła:„Oddajcie każdemu to, co mu się należy” (Rz 13,7). Po licznych odniesieniach do sytuacji politycznej i społecznej w kraju, ks. Jacek Guz mówił, aby nie przyjmować jego słów jako agitacji politycznej, ale jako przekaz o zasadach, które powinny obowiązywać wszystkich, w każdej sytuacji i w każdym czasie.

- Najważniejszą zasadą, którą dzisiaj, w ostatnim dniu nowenny Kościół wkłada w nasze serca, najważniejszą zasadą, która powinna rządzić polityką, jest dobro wspólne – mówił ks. Guz. Kapłan podkreślił, że ważne jest też dobro osobiste, o które każdy z nas ma prawo dbać i je pomnażać. - Ale jeśli wkrada się we współczesne myślenie i działanie człowieka koncepcja – „Ja poprę ciebie, a ty za to poprzesz mnie” – to jest to troska o własne dobro, a nie o wspólne. To jest grzech! Tak robić nie wolno” – mówił. „Żadna partia, żadna gmina, żadne miasto, żadna spółka, nie jest krową, którą można dla siebie doić i zatrzymać. Gmina, miasto, powiat, Polska, jest po to, żeby się o Nią troszczyć. By ona służyła nam wszystkim, a nie tylko pewnemu obozowi, pewnym zwolennikom i pewnym cwaniakom…”

Posłuchajcie całego kazania:

---------------------------------------

23 stycznia przypada liturgiczne wspomnienie bł. Wincentego Lewoniuka i 12 Towarzyszy. W tym roku mija 151 lat od Męczeństwa Unitów na Podlasiu. Wspominamy Tych, którzy cierpieli w tak wielu miejscach naszej diecezji, narażali swoje zdrowie, życie za jedność Kościoła. Katolickie Radio Podlasie oraz FARO.TV przeprowadzą transmisje uroczystej Eucharystii z Sanktuarium Pratulińskiego. Liturgia rozpocznie się o godzinie 12:00.

Transmisję można oglądać za pośrednictwem FARO.TV.


Msza będzie transmitowana również na antenie KRP. Radio on-line można posłuchać TUTAJ.

sonda

Co sądzisz o kazaniu wygłoszonym przez ks. Jacka Guza w Pratulinie, 22 stycznia?


Nasz reporter jest do państwa dyspozycji:
Edyta Łukaszewska

60 komentarze

Podpisz komentarz. Wymagane od 5 do 100 znaków.
Wprowadź treść komentarza. Wymagane conajmniej 10 znaków.
Sonda Wasza Czw. 23.01.2025 07:50:28

Brakuje w tym głosowaniu takiej odpowiedzi: Zgadzam się z tym co mówił kapłan, ale nie powinno mieć to miejsca podczas homilii. Ani homilia, ani kazanie to nie miejsce na takie wywody.

Iwona Niedz. 26.01.2025 09:06:21

A właśnie że jest To Miejsce na takie słowa. I nie są to żadne wywody droga Pani , lecz prawda. Amen.

Zofia Jawtoszuk Czw. 23.01.2025 20:24:55

Ja uważam,że KS.Jacek nie powiedział nic co byłoby niestosowne aby mówić to w homilii. Mamy taką rzeczywistość,i szkoda ,że wiele osób woli o tym nie słyszeć bo co? bo uważa,ja że wtedy jej niema ,Przez bierność i chowanie głowy w piasek sami taką rzeczywistość kreujemy ,a politycy fundują nam kolejne ideologię,które nie mają nic wspólnego z wartościami chrześcijańskimi ,a nawet ze zdrowym rozumem i najgorsze wielu katolików uważa, że polityka to polityka,a wiara swoją drogą.Nie tak nie jest bo polityka wpływa na nasz byt,nasze myślenie,a tym samym wiarę.

Iwona Niedz. 26.01.2025 09:09:54

Brawo Pani Zosiu👏 . podpisuję się pod Pani słowami obiema rękoma 🙂👌

Robol Pt. 24.01.2025 06:54:54

Gdyby to kazanie zostało wygłoszone za czasów Bł. kardynała Wyszyńskiego toby podzielił jego los. Gdzie był ksiądz jak były protesty w poprzednich latach - milczał? To mamy złodziejstwa nie ganić, nie rozliczać? Jak ktoś pomagając w czasie powodzi kradł to mamy go rozgrzeszyć bo dział dla dobra innych i trochę dla siebie?

Marki Pt. 24.01.2025 09:41:29

1000 procentowa racja. Trzeba rozliczyć złodziejstwo i bezczelność z ostatnich 8 lat.

Marian Steckiewicz Pt. 24.01.2025 12:55:47

Złodziei trzeba rozliczać,ale szukanie ich tam gdzie ich nie ma ,to jest nie sprawiedliwe ani w/g prawa ani w/g doktryny chrześcijańskiej .Na razie to jest wybielanie siebie bo ja mam władzę ,a szukanie złodziej tam gdzie ich nie ma .

wschodnia Polska Wt. 28.01.2025 11:25:56

Ksiądz Jacek nazwał zło po imieniu.Niebodczuląm ,żeby mówiła o jednej partii a jedynie mówił co robi obecna.Zabiwranie religii, zakaz spowiedzi, okrajanie programu nauczania historii i j.polskego o rzeczy Ola Polaka ważne to żywa to podłość.Nawet komuniści nie ważyli się tak ostentacyjne włazić z butami w nasze zycie i wychowanie naszych dzieci.Jesli sprzedamy Polakę za pizzę i piwko pod lokalem wyborczym to zdobędą nas bez jednego wystrzału.

Gospodarz Czw. 23.01.2025 08:15:41

Jak się krowy nie wydoi to dostanie zapalenia wymienia i padnie, Krowę należy nakarmić i wydoić. Nie można być próżniakiem i zaprzestać dojenia krowy, a zarazem jej karmienia, bo to doprowadzi do jej zdechnięcia

drugi gospodarz Czw. 23.01.2025 10:02:28

Myślę że tu chodzi o to, ze mlekiem od krowy powinna się wyżywić cała rodzina a nie tylko dojący Są też fizjologiczne przerwy w dojeniu, kiedy krowa musi wykarmić młode cielę. Człowiek bez skrupułów - doi i w tym czasie nie zważając na to że zabierając mleko - ciele może zdechnąć Jest też opcja ekologów, czyli "dojenie to męki dla krowy"

Gospodarz Czw. 23.01.2025 11:13:08

Z ciebie żaden gospodarz

Katarzyna Pt. 24.01.2025 06:55:08

Bardzo dobre kazanie. Bo teraz większość osób wiarę traktuje wybiórczo. To co się podoba to ok a co nie to nie potrzeba. Jeśli mianujesz się katolikiem i jesteś za anorcją to coś nie gra. Jeśli jesteś katolikiem ale uważasz że zdejmowanie krzyży w przestrzeni publicznej jest ok to co to za wiara. A że faktem jest że obecnej włady kościół i wiara przeszkadza to prawda. Z kim walczyli komuniści. Teraz zaczyna się to samo. Brawo dla Prezydenta Trumpa za jego decyzje

Jacku Czw. 23.01.2025 19:33:37

Co Ci się porobiło? To był Twój krzyk rozpaczy za tkwienie dobrego księdza na tym zesłaniu?

Tomasz Czw. 23.01.2025 09:10:00

Przez takich księży nie chodzę do kościoła i wolę modlić się w domu. W kościele chce słuchać o Bożej prawdziwej miłości, a nie politycznych wylewów. Smutne że ewangelia, słowo Boże a poniekąd sam Bóg jest wypychany z kościoła(jako budowli) i pchany w polityczne spory. Jak jest każdy widzi i sam oceni. Moim zdaniem takie wypowiedzi nie powinny iść z ambony.

Czciciel unitów Czw. 23.01.2025 12:15:47

W moim odczuciu kazanie było nacechowane politycznie sympatią ku jednej partii. A w tej czy innej partii nie widzę ani autorytetu, ani postaw rycerskości i obrońców wartości. Przyjeżdżając do Pratulina chciałem umocnić się i usłyszeć o tym, jak być silnym w dzisiejszym zwariowanym świecie. Wyjechałem nie umocniony, ale zniesmaczony. Znam ks. Kustosza na tyle żeby stwierdzić, że jest wierzącym księdzem, a w dzisiejszym świecie to nie jest takie oczywiste. Dlatego stwierdzam, że wczoraj po prostu to była pomyłka. Ale jedna rzecz mi się szalenie spodobała...mówić prawdę. Więc powiedzmy: prawdę o nadużyciach liturgicznych (np. w Łodzi podczas jakiegoś tam zlotu młodzieży), o dyskotekach w kościołach zamiast modlitwy, aż wreszcie o techno imprezie podczas ŚDM. Czy unici broniliby imprezy techno czy raczej tradycji i przywiązania do niej? Quo vadis ekklesia?

Słaby Czw. 23.01.2025 16:41:18

A umacniaj się czytając ewangelie

Joanna Czw. 23.01.2025 18:43:11

Brakuje takich kazań. Brakuje kazań i stanowczości kard. Wyszyńskiego, Ks. Popiełuszki. Zło nazywa się złem a dobro dobrem. Kościoła i wiary należy bronić. Dość katolików hipokrytów, ręce złożone a wyborami dają miejsce dla wrogów kościoła, wartości chrześcijańskich i wiary. Taki głos jak słyszelismy potrzebny jest szczególnie ze strony Episkopatu. Tymczasem wszystko przemilczaja. Milczenie to zgoda i pole dla dalszej walki z kościołem. Trzeba takiego Non possumus. Bardzo dziś trzeba by ktoś wreszcie powiedział Dość opilłowywania katolików, walki z kościołem i duszpasterzami. Po biskupach jasno i odważnie powinni mówić księża a nie chować głowę w piasek.

walka z kościołem i duszpasterzami Pt. 24.01.2025 06:16:11

czyli co wg ciebie? Zapewne chodzi ci o lekcje religii zredukowane do jednej godziny tygodniowo. A ja pamiętam, że gdy moje dzieci chodziły jeszcze na lekcje do salki przy katedrze - też była jedna godzina w tygodniu z wyjątkiem ówcześnie drugich klas, które miały dwie godziny religii w tygodniu z racji przygotowania do I Komunii św. Walka z duszpasterzami - czy masz na myśli tych z Drobina i Dąbrowy Górniczej?

Joanna Pt. 24.01.2025 13:57:16

Mam na myśli Ks. Olszewskiego. Mam na myśli kapłanow zaangażowanych, mówiących prawdę, czyniących dobro. Ks. Olszewski i jego fundacja pozytkowala pieniądze na szczytny cel. Takiego się wsadza. ten który będzie teraz zbierał tylko 50-60% przeznacza na cel oficjalny. Co robi z resztą. Organizuje koncerty dla młodych ze szczuciem na wszystko co wartościowe. I taki dobry. Tymczasem nie robota co chceta powinno być zasadą a prawo Boże. Każdemu katolikowi powinno na tym zależec.

Wierna kościołowi Wt. 28.01.2025 17:03:18

To słowa jak jest nie każdemu się podobają zwłaszcza jak się do tego człowiek przyczynił swoim głosem.Tzreba być antypolskiej żeby głosować na partię która za nic ma wiarę, Polaków i dobro wspólne.Milczeć nie wolno , trzeba nazywać zło po imieniu.

głosować Wt. 28.01.2025 19:05:11

Zgadzam się PiS to nie jest partia katolicka.

Barbara Ignatiuk Wt. 28.01.2025 11:33:29

Dziękuję za za tak wspaniałego kapłana KS Jacka za jego odwagę,wiarę,prawdę,takich kapłanów, biskupów,kardynałów,nam potrzeba,szkoda, że jest ich tak mało lub później są karani i suspendowani za prawdę żeby podczas pandemii mówiono o tych truciznach to ludzie by się nie poszczepili i dużo by żyło i nie chorowało dzisiaj,zło trzeba nazywać złem i ludzi informować bo telewizja programuje i oszukuje a ludzie starsi i niemający internetu nie wiedzą co się dzieje w naszym kraju i do czego rządzący dażą do globalizacji i utraty suwerenności przekupują ludzi 800 plus 13 i 14 emeryturą a jeszcze trochę to nie będzie pieniędzy na nić nawet na emeryturę i zadłużają państwo młodzi tracą pracę firma po firmie jest likwidowania, kopalnie ,huty ,poczta,PKP Cargo i z czego będą ludzie żyć firmy zagraniczne wykupują majątek i dochody wprowadzają do własnego kraju jeszcze trochę to nie będą mieli co sprzedawać i przejmą Polskę za kredyty tylko modlitwa i wierni kapłani którzy będą prowadzić nas do Boga i prawdy o naszej ukochanej ojczyźnie dziękuję z Panem Bogiem 😇

Marta Śr. 22.01.2025 22:08:09

Po prostu serce rośnie nareszcie odważy kapłan ♥️♥️♥️♥️♥️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Sara Pt. 24.01.2025 21:10:48

Czas się obudzić, bo komuna wraca na pelnej petardzie! W końcu odważny Kaplan, który mówi jak jest, czas otworzyć oczy, bo może być za późno...

Redmi Czw. 23.01.2025 06:57:06

Niech Ksiądz czyta dokumenty kościoła i rozważa Słowo Boże... Ciekawe co na to Szanowny Biskup Gurda, to nie więc przed remizą na wsi... Księdzu się chyba pomyliła ambona z mównica sejmową

podlasiak Czw. 23.01.2025 13:55:09

Lepiej posluchac madrego ksiedza niz idiotow w sejmie...

Liturgia Śr. 22.01.2025 20:58:08

Kazanie powinno wyjaśniać ewangelię... a tu jak zwykle aby populistycznie i do poklasku...

Imię(nazwisko) Nick Śr. 22.01.2025 22:16:22

Homilia wyjaśnia Ewangelię. Kazanie nie musi, Liturgio!

Pamela Śr. 22.01.2025 22:28:20

Czy to katolicki portal?

Dorcia Dorcia Czw. 23.01.2025 05:51:45

Portal to może być randkowy.....,a to jest rozgłośnia katolicka których mało mamy w Polsce.

Robert Czw. 23.01.2025 18:47:12

Tak! Już od dawna prawda domaga się dnia.

Joanna Czw. 23.01.2025 15:46:12

Brawo. Potrzeba takiego głosu. Potrzeba grzech nazywać grzechem. Trzeba bronić wiary i Kościoła. Jak męczennicy z Pratulina. Nie robiąc tego stajemy się zdrajcami Chrystusa. Brakuje mi takiego głosu na szczycie, w Episkopacie. Brakuje takiego głosu wśród księży. Kościół sam dał przyzwolenie milcząc. Dał przyzwolenie i na własne życzenie, że strachu o stołki stał się "chłopcem do bicia. " Milczenie oznacza zgodę. Milczenie kościoła co do zła oznacza na to zgodę i przyzwolenie. A to jest zdrada Chrystusa. Każdemu katolikowi powinno zależeć na tym by świat, otoczenie, Polska były Boże.

Artur Stefaniak Śr. 22.01.2025 23:03:35

Bez komentarza. Takie żeczy nie powinny mieć miejsca na ambonie.

Straszne Śr. 22.01.2025 22:20:30

Kolejny ksiądz z tej diecezji który bez politycznych kazań chyba oddychać nie może. Serio, aż nie chce się przyjeżdżać na teren tej diecezji słysząc takich księży. Zacznijcie mówić o Ewangelii, czytaniu, psalmie - tego nam tu brakuje. Zacznijcie opierać swoje kazania o Słowo Boże a nie o politykę.

Straszne 2 Czw. 23.01.2025 05:44:05

Jak Ty chcesz żyć Ewangelią nie przekładając jej na dzisiejsze realia i sytuację? Hahah żenada.

podlasiak Czw. 23.01.2025 14:07:25

A co prawda w oczy kole...

Marta Śr. 22.01.2025 22:47:11

Nikt nikogo nie zmusza poczekaj jeszcze trochę to będziesz wdzięczny za to homilię odrazu otworzą się oczy

Róża Czw. 23.01.2025 09:16:36

Człowieku, polityka to sprawy społeczne dotyczące realiów naszego życia. Kościół to miejsce głoszenia prawdy, również tej niewygodnej. Nie można milczeć, gdy dzieje się krzywda i zło!

Halina Pt. 24.01.2025 08:12:17

Tak zgadzam się to Święta Prawda trzeba nazywać rzeczy po imieniu 9

Dorcia Dorcia Czw. 23.01.2025 05:49:29

Olśnienia ducha Świętego...człowieku opamiętaj się póki czas... właśnie jest za mało tak odważnych kapłanów,którzy mówią to z odwagą...

Mariusz Czw. 23.01.2025 08:30:39

A dlaczego ma milczeć.....

Ewa Siedlce Pt. 24.01.2025 06:43:46

Brawo KS.JACEK

Takijeden Pt. 24.01.2025 11:34:09

Popieram słowa księdza, tylko ja je traktuję bardziej ogólnie - to dotyczy polityków wszystkich partii, ale też radnych, dyrektorów urzędów i instytucji. Wykorzystywanie stanowiska żeby napchać sobie kiesę i dać krewnym i znajomym to grzech i to powinno być oczywiste. Czemu wypominanie politykom, że ich też dotyczą przekazania na być czymś politycznym? Przecież Dekalog to sprawa religijna.

Wierna kościołowi Wt. 28.01.2025 16:59:37

Dziękuję za te kazanie.Takue słowa w obronie wspólnego dobra i przypominanie jakimi powinniśmy kierować wartościami powinny padać z innych ambon naszej diecezji.Milczenie równa się z przyzwoleniem na narastające zło jakie ostatnio szerzy się w naszym kraju.Plujemy w twarz Męczennikom , bo oni oddawali życie za wiarę a my często wstydzimy się przeżegnać w miejscu pracy, pokazać że mamy w torebce różaniec.Przyxnajemy się że Chrystus jest Panem naszego życia.?Gdzie Polska o którą walczyli nasi przodkowie.Czy nie sprzedajemy jej za parę chwil świętego spokoju,?Czy nie udajemy ,że nie widzimy co robi nasz bliźni.Pracodawca żeby nie spaść że stołka.Czy nie głosujemy za tymi którzy nie troszczą się o nasze dobro ale tylko o dobro nasze i naszych najbliższych?Udezmy się w piersi i zapytajmy siebie kto doprowadził do takiego stanu rzeczy w tym kraju.To nasz głos w wyborach nawet tych najmniejszych powoduje, że rząd nami zagorzali tropiciele naszej świetej wiary.Wpuszcamy ich bez żadnej bitwy do naszego sejmu, urzędów i gmin. Nie zapominajmy że poprzednia partia też ma swoje za uszami alidzi zdolni i kochający Polskę ludzie nie mają szans dostać się do polityki, bo wszystkie stołki od dawna są zajęte.Raz my raz wy.Pomalutku sprzedawane jest Polska a lud gapi się w szklane ekrany i ogląda tureckie telenowele...

katolik Czw. 23.01.2025 05:17:16

najbardziej dotyczy pisowców

wschodnia Polska Wt. 28.01.2025 11:15:37

Tak.Zbyt mało prawdy słychać z ambony , bo księrza boją się przesladowań ,bo to co ksiądz Jacek powiedział to smutna prawda o polityce ostatnio lat .Dawno zapomniano o dobru wspólnym.Trwa rozbiór Polski, wysprzedane jest dobro Polski a plPolacu śpia albo udają że nie widzą co się dzieje.Wybieraja ludzi którzy nie chcą dobra naszego tylko swojego i to tam na wysokim szczeblu jak na poziomie powiatu czy gminy.Boja się o swoje stanowiska , bo dostali stołek za poparcie choć po cichu myślę że powinno być inaczej.Polityka nierozerwalnie łaczy się z naszym życiem duchowym czy to się niektórym podoba czy nie. Trwa opilowywanie katolików, zabiera się religię z szkół, okraja program tak aby nasze dzieci nie uczyły się prawdziwej historii a Wy daje śpicie

Mariusz Kuracki Czw. 23.01.2025 05:20:36

Kazanie pokazujące jak komuna wraca.....prawdziwe. Kazania ks P Brońskiego również mówiące wprost. Opieramy sie na dekalogu....a zarzuca sie nam że wtrącamy sie(katolicy, Kościół) do polityki bo jesteśmy przeciw aborcji(MORDERSTWO). Zarzuca się księżom że to pedofile, zboczeńcy....a wprowadza sie do szkół seksoholiczny przedmiot dla dzieci "aby wiedziały co zdrowe". Podobne kazanie zostało wygłoszone na Jasnej Górze 11-11-2024 przez pewnego kapłana, który jasno i wyraźnie powiedział ze po wyborach 15-10-2024 pod przykrywką imunitetu wracają komuniści. Nie zdziwie się że wrócą czasy meczenników w obronie wiary na naszej ziemi.

Marta Śr. 22.01.2025 22:30:00

Niesamowity kapłan drugiego takiego mamy w Tuchowiczu brawo ♥️♥️♥️

Nareszcie! Śr. 22.01.2025 21:40:23

Budzimy się ! Chwała Panu

podejrzewam Czw. 23.01.2025 06:37:47

że większość słuchaczy odebrała te słowa jako atak na obecny rząd. A ja dam przykład tego o czym mówił kapłan w odniesieniu do Hapunowicza w Siedlcach. Poprę ciebie, a ty mi się odwdzięczysz - jet tu jaskrawym przykładem . Problem w tym, że piętnuje się przeciwników politycznych, a nie widzi własnych czynow.

Marta Śr. 22.01.2025 22:11:19

Zgadzam się

bialczanka Czw. 23.01.2025 08:53:03

Uważam, że kapłan ma prawo powiedzieć dosadnie, niektórzy dopiero wtedy zrozumieją, że to co się dzieje to nie żarty, tracimy Polskę bez wojny i walki, wkoło zagraniczny kapitał i wartości zupełnie mi obce.

czlowieku Czw. 23.01.2025 11:30:43

zobacz co dzieje się w Siedlcach, a tu przecież rządzi święty PIS. To kazanie można uznac za ocenę rządów Hapunowicza sterowanego przez Tchorzewskiego.

Katarzyna Pt. 24.01.2025 06:57:10

Prawda. Nie o takie wartości walczyli nasi przodkowie

podlasiak Czw. 23.01.2025 14:16:24

Szczera prawda!!!

Z....Mila Czw. 23.01.2025 18:43:09

Już dawno tak powinno być mam tylko nadzieję że za te słowa ksiądz nie zostanie wysłany na wschód, w ramach nagrody, oby nie!

Haina Pt. 24.01.2025 08:46:09

Zgadzam się z Ksiedzem Jackiem cieszę się że większość rozumie sytuację w naszym kraju

Gallanonim Czw. 23.01.2025 20:23:21

Popieram Księdza słowo sam widzi co się dzieje w Polsce jednym słowem dramat kościół jest za prawdą! A prawda w tym kazaniu została ukazana.

Jola Piotrowska Pt. 24.01.2025 20:04:43

Przynależność do Kościoła jest dobrowolna i nikt nikogo do tego nie zmusza. Decyduje wiara, ale Kościół Katolicki ma swoje zasady,, kieruje się dekalogiem i to jest nienaruszalne. Ktoś kto krytykuje Kaplana za obronę tych zasad nie może uważać się za chrześcijanina. Kazanie super!

Stanisław Czw. 23.01.2025 20:18:19

Brawo. Oby więcej takich jasnych, zdecydowanych stanowisk ze strony księży. Biblia mówi jasno: Niech mowa wasza będzie tak tak, nie nie. Co nadto od złego pochodzi. W innym miejscu Pismo mówi: Bądź zimny albo gorący. Trzeba dziś odwagi Koscioła. I księży i naszej - katolików. Chrystus też potrafił uderzyć w stół, a nawet "stoły powywrać" jak czyniono że świętości "jaskinię zbójców. Ksiądz Jacek dodał mi odwagi. Dodał nam odwagi. Oby więcej takiego głosu ze strony kapłanów. Mobilizacji do obrony wartości, wiary, katolicyzmu, duchowieństwa. Wzór mam w bl. Męczennikach. Nie schowali się, nie poszli przeczekać. Nie ma na co czekać bo lewactwo rozwali naszą wiarę i Kosciół w gruzy i pył. Już to się dzieje. Nie możemy zakładac rąk i patrzeć obojetnie. Tak wiara i modlitwa, ale z czynem i działaniem. Sama wiara bez uczynków martwa jest - jak mowił św. Jakub. Odwagi i brońmy świętości. Lewakom stanowcze: Non Possumus.